تازهترین گفتارهای هنرمندان
واکر ایوانز: ذات هنر به خودی خود یک راز دست نیافتنی است
هنر را نمیتوان آموزش داد اما میشود آن را برانگیخت و به کمک یک معلم با استعداد چند مانع را از سر راه برداشت و میتوان فضایی ایجاد کرد که زمینهای برای فعالیت هنری فراهم کند.
ایران درودی: در نقاشی نگریستن و دیدن مهمترین اصل است
به نظر من درباره نقاشی، نگریستن و دیدن، مهمترین اصل است که میتوان در کتابهای دروس دانشگاهی یاد گرفت. انسان با دیدن نقاشیهای خوب، چشمش به طبیعت باز می شود.
جودی شیکاگو: در گذشته هیچکس تصور نمیکرد که بشود از طریق هنر پول پارو کرد
من متعلق به آن دورهای هستم که هیچکس در تصورش نمیگنجید که بشود از طریق هنر پول پارو کرد. هدف اصلی همه این بود که به عنوان یک هنرمند جدی گرفته شوند.
محسن وزیریمقدم: ایرانی بودن وصلهای نیست که آدم به کارش بچسباند
ایرانی بودن وصلهای نیست که آدم به کارش بچسباند. اگر ذاتا ایرانی باشید لاجرم کار شما هویت ایرانی پیدا میکند. در همه کارهای من جنبه اصولی هنر نقاشی رعایت شده است بدون آنکه تصمیم داشته باشم ایرانیت را در آنها به کار بگیرم.
ایکو هوسوئه: عکاس چیزی جز واسطه و میانجی نیست
عکاس چیزی جز واسطه و میانجی نیست. چه به بیان عینی تمایل داشته باشد چه به بیان درونی، عکاس قطعا در برابر محصول پایانی مسئول است.
محمدعلی بنیاسدی: مسائل اجتماعی در ناخوداگاه ما هنرمندان جاری است و تلخی ما از آنجا میآید
طبیعی است که هر چیزی در جهانِ پیرامون ما را تحت تاثیر قرار دهد. برای من هم هنر زبانی است که می توانم به وسیلهی آن حرفم را بزنم و بدون شک مسایل اجتماعی در ناخودآگاهم جاری است و این تلخی از جایی میآید که هیچ وقت مرا نسبت به دردهای بشر بیتفاوت نگذاشته است.
انیش کاپور: درک ما از زیبایی همیشه در حال دگرگونی است
زیبایی چیزی نیست که همیشه ثابت باشد. زیبایی همواره تغییر میکند، درک ما از زیبایی همیشه در حال دگرگونی است. {چنین درکی} به ناظر آن بستگی دارد.
بهمن محصص: هنرمند متعالی کسی است که دنیای ناخودآگاهش را آزاد بگذارد تا تجلی کند
یک هنرمند متعالی آنچنان کسی است که دنیای ناگاه خود را آنقدر آزاد بگذارند که تجلی کند. ولی دنیای آگاهش آنقدر بادانش باشد که این تجلی را مهار کند.
پرویز تناولی: جز در زمان حاضر، هیچوقت مجسمهسازی از معماری جدا نبوده است
همیشه مجسمهسازی با بناسازی همراه بوده و گاهی در عملکردهای زیرستون و سرستون وجود داشته و گاه برای تزیینات به کار میرفته، بنابراین هیچ وقت مجسمهسازی به جز در زمان حاضر که تا حدود زیادی مستقل شده، جدا از معماری نبوده است.
جان بالدساری: امروز حتی معماران هم سعی میکنند هنرمند باشند
امروز مرز همهچیز کمرنگ شده، منظورم مرز میان مُد و هنر است. چند سال پیش این ایده مطرح شد که یک هنرمند را با یک طراح مد جفت کنند، اما حالا حتی معماران هم سعی میکنند هنرمند باشند.
رضا عابدینی: ما هیچ ارتباط زندهای با هنر قدیم ایران نداریم
معتقدم هنر سنتی ایرانی مرده است و ما هیچ ارتباطی با آن نداریم. اگر امروز عنایتی داریم به مینیاتور از دریچهٔ نگاه غرب به آن نگاه میکنیم. هیچ ارتباط زندهای با هنر قدیم ایران نداریم.
هدی حدادی: ما طوری تربیت شدهایم که کمترین استفاده را از خلاقیتمان میکنیم
همهٔ ما طوری تربیت شدهایم که کمترین استفاده را از خلاقیتمان میکنیم. به عنوان مثال وقتی همه وسایل لازم را در اختیار دانشآموزان کلاس اول ابتدایی قرار میدهم تا کاردستی بسازند، هیچ کاری نمیتوانند انجام دهند و منتظرند من برایشان کاردستی بسازم و آنها تقلید کنند.
فریا هنسل: نقاشی گشت و گذاری است مفرح با هدف ایجاد یک ترکیب بامعنی
قاشی مانند یک گشت و گذار مفرح است، یک جورهایی مثل حفاری کردن. ما در قطعاتی را شکار میکنیم تا کنار هم بگذاریم و یک ترکیب با معنی پدید آوریم.
رضا درخشانی: نقاشی زبانی است که برای بیان شعار سیاسی ساخته نشده
اصلا با روحیهٔ من سازگار نیست که بخواهم توی کارم شعار سیاسی بدهم. یکی به این دلیل که فکر میکنم نقاشی زبانی است که برای این کار ساخته نشده. و اگر بخواهد به آنجا برسد وارد حیطهٔ گرافیک شده است.
هدا استرن: زیبایی نه در نقاشی است و نه در چشم بیننده، در جایی میان آنهاست
به نظر من آدمها تمایل خاصی برای ارتباط برقرار کردن با اثر هنری دارند. نوعی همدلی متقابل. زیبایی نه در نقاشی است و نه در چشم بیننده، در جایی میان آنهاست.
پرویز کلانتری: در ایران همه با عینک ادبیات به نقاشی نگاه میکنند
نقاشی باید نقاشی باشد، انشا که نیست. متاسفانه در ایران همه با عینک ادبیات به نقاشی نگاه میکنند. من این کار را نکردم. نقاشی کردم.
آنری ماتیس: بالاخره اثر یک هنرمند پذیرفته خواهد شد، اما نمیتوان این اتفاق را جلو انداخت
آدمها فهمیده نمیشوند بلکه توسط دیگران پذیرفته میشوند. اثر هنرمند یک روز توسط مردم پذیرفته خواهد شد اما هیچ کاری برای زودتر اتفاق افتادنش نمیتواند بکند.
مرتضی ممیز: در جامعهٔ ما از سنتها همچون تزیینات سطحی زندگی استفاده میشود
در جامعهٔ کنونی ما متأسفانه از سنتها به عنوان تزئینات سطحی زندگی استفاده میشود که این امر به عمق کم ذهنیات ما برمیگردد. بزرگترین مشکل فعلی جامعهٔ ما جهلی است که هنوز برای مبارزه با آن برنامهریزی مطلوب و سنجیدهای نداریم.