چه ما مخالف مدرنیته باشیم و چه نباشیم، چه علاقه به سنتهایمان داشته باشیم و چه نه، نحوه زندگیای داریم که نمیتوانیم از آن فرار کنیم. ما شهرهای بزرگی داریم، ما از اتومبیل استفاده میکنیم، ما به بیمارستان نیاز داریم، ایستگاه راهآهن و فرودگاه و لولهکشی آب میخواهیم. اینکه بهخاطر سنت از این نیازها صرفنظر کنید، اصلا خارج از بحث منطقی و عقلانی است. بنابراین شما کجا میتوانید هویت جدیدی که با واردشدن بسیاری از پدیدههای تازه لازم دارید را تجربه کنید؟ آنجا که به تعامل فرهنگی معتقد باشید. سیحون خوشبختانه در دورهای بود که با قدرت خلاقیت بالا، از این تعامل فرهنگی سود بسیار جست. همه کسانی که از سیحون سخن میگویند تکرار میکنند او عاشق ایران بود ولی اگر دقت کنید سیحون بهطور کامل یک معمار مدرن هم بود. چطور این دو با هم سازگار شد؟ فقط در تعامل فرهنگی میتوانست جوش بخورد. در نتیجه سیحون بزرگترین نقشش این بود که ما را با آرامش تمام به طرف آن زندگیای که نمیتوانستیم از آن احتراز کنیم، سوق داد. برای مثال مقبره ابنسینا را نگاه کنید. آنهایی که هویت را با تقابل فرهنگی و غیریت ترجمه میکنند، شاید فقط میل گنبد قابوس را ببینند، اما آنهایی که از منظر تعامل فرهنگی به آن مینگرند، آن پلتفرم و مصطبه و جایی که برج روی آن نشسته را نیز میبینند. یک گوشه چشم به معماری مصری دارد، یک گوشه چشم به پنجرههای کلاسیک یونان و بهقدری با دقت این تعامل فرهنگی صورت گرفته که به گمان من یکی از کارهای مهم و قابل تحسین وی است. این اولین بار بوده که معماری توانسته با ظرافت خاصی تعامل فرهنگی را ایجاد کند. هیچ احترازی نداشته تا اگر از هر گوشه دنیا فکری به نظرش میآید، از آن بهره ببرد و در یک آمیزش هنرمندانه شکل جدیدی خلق کند. دوام ما در معماری به خلق جدید است. به تقلید قدیم نیست. (در گفتگو با روزنامهٔ شرق، سال 1394)
دستهها
حسین شیخ زینالدین: دوام ما در معماری به خلق جدید است، به تقلید قدیم نیست
دوام ما در معماری به خلق جدید است، به تقلید قدیم نیست.