معماری زمینهگرا شاخه و حوزهای از معماری را شامل میشود که فقط نگاه کالبدی به معماری ندارد و معماری را فقط ساخت و ساز نمیبیند. بلکه معماری را برآیندی از مسائل اجتماعی و اقتصادی و زمینههای تاریخی، اقلیمی و محیط زیست و همینطور کالبد میداند. در واقع به کلیه نیروها و آیتمهایی که در به وجود آمدن یک کالبد معماری تأثیر دارند، توجه میکند و معماری را برآیند چندین حوزه میبیند، موضوع طراحی در حوزه زمینهگرایی فقط کالبد فیزیکی نیست. حالت کلی باید زمینه را در چهار حوزه کلان؛ اجتماعی، فرهنگی و تاریخی، محیطی و کالبدی بررسی و تحلیل کرد و تأثیر آن را در معماری و شهرسازی معاصر لحاظ کرد. {…} زمینهگرایی دقیقاً اصل و جوهره معماری پیشینیان ما بوده و معماری و شهرسازی گذشته مانند معماری بازارها، مساجد و خانههای ایرانی با این نگاه ساخته شدهاند. به همین دلیل معماری خانهها در هر بوم و اقلیمی متفاوت بوده و منتج از زمینه فرهنگی، طبیعی و تاریخی آن شهر بوده است. معماری دنیا در دورهای از معماری زمینهگرا فاصله گرفت و به سمت مدرنیسم سوق پیدا کرد ولی در چند سال اخیر ما دوباره شاهد این هستیم که جایزه پریتزکر را به معمارانی میدهند که معماری را در بین مردم و با مردم انجام میدهند. من فکر میکنم این خیلی مهم است که معماری برای مردم باشد. ما اصولاً دو دسته معمار و هنرمند داریم؛ یک دسته از آنها میگویند هنر برای هنر است و دسته دوم هنر را برای مردم میدانند. معماری زمینهگرا جزو دسته دوم است. اصولاً معماری برای مردم است. معماری برای خود معمار نیست که ما بر اساس احساسات خودمان و با هزینه مردم بنایی را بسازیم و مردم را در خصوص اظهار نظر در مورد کارمان واجد صلاحیت ندانیم. (در گفتگو با سمیه باقری نویسندهٔ وبگاه هنرآنلاین، سال 1397)
دستهها
شیوا آراسته: زمینهگرایی اصل و جوهرهٔ معماری پیشینیان ما بوده است
زمینهگرایی دقیقاً اصل و جوهره معماری پیشینیان ما بوده و معماری و شهرسازی گذشته مانند معماری بازارها، مساجد و خانههای ایرانی با این نگاه ساخته شدهاند. به همین دلیل معماری خانهها در هر بوم و اقلیمی متفاوت بوده و منتج از زمینه فرهنگی، طبیعی و تاریخی آن شهر بوده است.