مسعود نجابتی
تنوعی که در خط قدما وجود داشته از سر تفنن نبوده بلکه نیاز بوده که چنین باشد.
{یک اثر خوب «خط در گرافیک»} اولاً باید با جامعه ارتباط برقرار کند؛ یعنی در ماهیت گرافیک، وقتی میگوییم خط در گرافیک یعنی ماهیت گرافیک هم به آن پیوست است؛ یعنی باید بتواند ارتباط برقرار کند. امری مستقل و جدا و منفک از جامعه نیست. جای این آثار در موزه نیست، بلکه در جامعه است و قرار هم هست که آنها مصرف شوند. این خیلی مهم است. برای اینکه مصرف شوند باید دیده شوند. پس لازم است جذاب باشند. این جذابیت مهم است. اگر آثار تکراری و کلیشهای باشند برای بیننده طراوت و تازگی ندارند و اصلاً او آنها را درک نمیکند و راحت از کنارشان رد میشود. پس باید تازگی داشته باشند؛ همانند قالبی که برای حرف امروز میخواهیم به مخاطب عرضه کنیم.
از همه مهمتر اینکه تناسب فرم و محتوا را در آنها ببینیم؛ یعنی این شکلی که از حروف استفاده میکنیم با بیانی که در محتوا به آن میپردازیم تناسب داشته باشد؛ همانند کار قدما. مثلاً تنوعی که در خط است، از سر تفنن نبوده بلکه نیاز بوده است که چنین باشد. آنها نیاز حس میکردند که برای این کار باید خطی با ارتفاع بلند و باصلابت و محکم باشد. یک خط میخواهیم نرم باشد و دور داشته باشد برای کار دیگری. برای فرامین پادشاهان خطی میخواهیم که با این شعر تزیینی باشد و خطی برای سیاهه مغازهداران و کاسبان و تجار بود.
منظور این است که آنها برای هر نیازی خط تولید کردند. نیازها محدود بود و در نهایت به ده قلم رسیده است. امروز نیازها فراتر رفته است. برای این همه صنف و فعالیت و شرکت میخواهیم لوگو طراحی کنیم. لوگوها باید با نوع فعالیت تناسب داشته باشند. البته هرچند قرار نیست لزوماً همه چیز را نمایش دهند ولی بالاخره یک نسبتی دارند و این نسبت را در برخی کارها نمیبینیم. (در گفتگو با هیئت تحریریهٔ مجلهٔ رشد آموزش هنر، ش ۵۱، سال ۱۳۹۷)