
پاتریک شوماخر | Patrik Schumacher
پاتریک شوماخر، متولد سال ۱۹۶۱، معمار آلمانی ساکن لندن و همکار سابق زها حدید است.طراحی پارامتریک تنها سبک حقیقتاً جدید و اصیل معماری امروز است.
پیش از هرچیز، آنچه معماران جوان را {به طراحی پارامتریک} جذب میکند این واقعیت است که طراحی پارامتریک بسیار متفاوت، بسیار بدیع و تنها سبک واقعاً و حقیقتاً جدید و اصیل معماری امروز است. اما ما باید درک کنیم که چرا این سبک اینقدر عالی است، چه چیز {در رابطه با آن} اینقدر مهم است، چه چیز آن را مولدتر میکند، و {پاسخ این پرسشها} به طور عمده ظرفیت خلق آرایشهای پیچیدهتری است که در آن عناصر مختلف بیشتر، انواع مختلف فضاها و کارکردهای مختلف بیشتر میتوانند کنار هم قرار گیرند و در گونههای پیچیدهای گنجانده شوند که شاید هندسهٔ عجیبی داشته باشند؛ و همچنین، این سبک به معماری اجازه میدهد تا با چنین اوضاع پیچیدهای و به طور خاص با روابط داخلی پیچیده سازگار شود، و در عین حال وحدتی قابل تشخیص نیز خلق کند. شما {در طراحی پارامتریک} میتوانید تشخیص دهید که چه چیزهایی به هم تعلق دارد، و این که چه چیز به کجا ختم شده است، اما در معماری سنتی اگر چیزهای مختلف زیادی را کنار هم قرار دهید، نتیجه به زباله شبیه خواهد شد و کمی عجیب و غریب از کار در خواهد آمد. اما اینجا، در یک مکان واحد، ظرفیت خلق نظمی پیچیدهتر را دارید که خواناتر نیز هست. (در گفتوگو با Teodora Zapartan، منتشر شده در وبسایت Inspirationist، سال ۲۰۱۳)
راز موفقیت زها حدید این بود که اصراری نداشت فقط ایدههای خودش را به کار گیرد.
راز موفقیت زها حدید این بود که اصراری نداشت فقط ایدههای خودش را به کار گیرد. او همان کسی بود که جهانی تازه و شگفتانگیز از امکانات را از طریق نوآوریهای رادیکالش ایجاد کرد، با این حال به کارمندان جوانش نیز اجازه میداد تا شکوفا شوند و خلاقیت خودشان را به شکلی رقابتی به کار گیرند. از همین طریق بود که من به جایگاه کنونیام رسیدم.
در دفتر طراحی زها حدید ما بهترین ایده را از میان ایدهها بیرون میکشیم، سپس در کنار هم بر روی توسعهٔ آن کار میکنیم. این فرایندی بسیار مشارکتی و جمعی است و همین موضوع راز تطبیقپذیری ماست. طرحهای ما دیانای یکسانی دارند، اما در عین حال متنوعاند؛ بسیار متنوعتر از طرحهایی که از سایر معمارستارهها پیدا میکنید، طرحهایی که بیشتر احساس میشود توسط یک نفر خلق شده باشند. آنگاه که حدید زنده بود در دفتر ما اینچنین نبود و حالا هم اینطور نیست. (در گفتگوی منتشر شده در مجلهٔ CLAD، ش۳، سال ۲۰۱۶)