معرفی کتاب بیست دقیقه در منهتن نوشتهٔ مایکل سورکین

حسین رهنما

جریان زندگی در شهرها و نحوه‌ی تعامل و زیست انسان‌ها در مواجهه با محیط انسان‌ساخت و نسبت انسان‌ها با یکدیگر در این محیط یکی از دغدغه‌های همیشگی معماران،‌ شهرسازان و طراحان شهری بوده است. شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین هدف طراحان شهری از خلق و بازطراحی شهرها نیز به تعالی رساندن زندگی شهری انسان‌هاست. داستان کتاب بیست دقیقه در منهتن نیز داستان مواجهه‌ی هر روزه‌ی نویسنده‌ی آن با محیط پیرامونی اوست. آنجا که او هر روز صبح مسیر خانه تا دفتر کار را می‌پیماید و تلاش می‌کند در فضایی آرام و پرحوصله و به دور از هرگونه شتابزدگی، زندگیِ در جریانِ شهر را روایت کند. نکته‌سنجی‌های راوی داستان،‌ آنجا آشکارتر می‌شود که بدانیم او خود معمار، شهرساز و منتقد برجسته‌ای است که در زمینه‎ی طراحی شهری آثار ماندگاری به جا گذاشته است و بیش از هر چیز شهرت‌ا‌ش را مديون پیوندی است که میان ابعاد کالبدی شهر و ساختار اجتماعی و فرهنگی آن ايجاد می‌کند. نوشته‎های او از جمله‎ی پرمایه‎ترین و نافذترین نوشته‎های شهرسازی امریکا در سه دهه‎ی اخیر بوده و تأثیر به‌سزایی بر نظریه‎های اجتماعی و ادراکی طراحی گذاشته‌اند.

در کتاب بیست دقیقه در منهتن «Twenty Minutes in Manhattan» مایکل سورکین «Michael Sorkin» تلاش می‌کند تا بیست دقیقه مسیر منزل تا دفتر کار خود را به صورت موشکافانه و از طریق بیان خاطرات به تصویر بکشد و با گریزهایی که به ارجاعات تاریخی شکل‌گیری شهر منهتن می‌زند، دیدگاه روشن و منحصر به فردی از زندگی شهر و شکل‌گیری آن ارائه داده و از دل این توصیف‌ها و خاطره‌گویی‌ها کیفیت‎های کالبدی و اجتماعی شهر را بیرون بکشد. وی درباره‌ی ایده‌ی شکل‌گیری کتاب می‌نویسد:

«ایده‎ی کتاب حدود پانزده سال پیش شکل گرفت. پیاده‎روی زمان و فضایی تفکربرانگیز است و حرکت هرروزه در محدوده‌ای یکسان به من فرصت داد تا در این دوره‎ی نسبتاً طولانی چیزهایی را ببینم: ساخت‎وسازها، فعالیت‎های فصلی، تغییرات زندگی تجاری، تغییرات فرهنگ و جمعیت. با اندیشیدن به رخدادهای شادمانه‌ی شهر و همین‌طور به کیفیت‌های محیط پیرامون خود، به نظرم رسید که چیزی دراین‌باره بنویسم.»

کتاب بیست دقیقه در منهتن «Twenty Minutes in Manhattan» به قلم مایکل سورکین «Michael Sorkin» نگاشته شده و به کوشش امیر یدالله پور ترجمه و توسط انتشارات بان به چاپ رسیده است. برای خرید اینترنتی کتاب فارسی و دانلود نسخه انگلیسی آن می‌توان به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

(توجه: لینک خرید کتاب قرارگرفته در این صفحه تنها یک پیشنهاد است و قرارگیری این لینک در ذیل این معرفی به معنای ارتباط گفتار معمار با وب‌سایت فروشنده نیست. گفتار معمار مسئولیتی در قبال عملکرد فروشنده ندارد و نفعی نیز از این معرفی نمی‌برد.)