حسین زنده‌رودی: یکی از نیازهای هنر این است که در حاشیه‌ی آن آدم‌های هنردوست زیاد باشد

در همان زمان که در هنرستان هنرهای زیبا بودم، برای خودم سبکی داشتم که کارهایم را فرستاده بودند به بی‌ینال پاریس، سائولو پائولو و ونیز و در همان زمان چندین جایزه مهم نصیب من شده بود و همین‌ها هم سبب شده که دعوت بشوم به اروپا. یعنی وقتی من به این جا آمدم -در هجده سالگی-...

ریچارد انگلند: ساختن یک بنا مثل جنگیدن در میدان نبرد است

مشکل آموزش معماری این است که امتحان‌محور و نظری است. دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند در حالی که هرگز با یک کارفرما ملاقات نکرده‌اند و هرگز در بستر {یا سایت} پروژه حضور نداشته‌اند. اما ساختن یک بنا بسیار پیچیده‌تر از کشیدن آن است. من همیشه می‌گویم، کشیدن {نقشه‌ی} یک...

میکله دلوکی: ویتروویوس می‌گفت معماری مادر همه‌ی هنرهاست؛ من می‌گویم معماری مادر همه‌ی خواسته‌هاست

ویتروویوس نیز می‌گفت که معماری مادر همه‌ی هنرهاست. اما اکنون من می‌گویم که این کافی نیست، زیرا فراتر از آن، معماری مادر همه‌ی خواسته‌هاست. و معماری مادر رویکردهای علمی و فناورانه برای بهبود جهان است. چرا؟ زیرا بخش زیادی از علم و فناوری به تخیل مربوط می‌شود. چیزهای...

محمد احصایی: بی‌سوادی بصری ما بیشتر از بی‌سوادی خواندن و نوشتن است

مثالی برایتان می‌زنم. زمانی، هر سال در ماه مبارک رمضان «کانون پرورش فکری» نمایشگاهی از قرآن‌ها و آثار کسانی که با خط کار می‌کردند برگزار می‌شد. در یکی از آن سال‌ها در حین داوری آثار به پنج شش کار مانند کارهای آقای رسولی برخوردم. کسی مانند مرغ‌های بسیار زیبای ایشان و...

باکمینستر فولر: اگر بتوانیم با منابع کمتر، کار بیشتری انجام دهیم، منابع موجود به‌اندازه‌ای هست که بتواند نیاز همه را برآورده کند

من همیشه سعی می‌کنم به یک نکته اشاره کنم: اگر بتوانیم با منابع کمتر، کار بیشتری انجام دهیم، منابع موجود به‌اندازه‌ای هست که بتواند نیاز همه را برآورده کند. تمام نظام‌های سیاسی بر این فرض بنا شده‌اند که عکس این موضوع درست است. ما همواره این‌طور فرض کرده‌ایم که شکست...

دانشکده‌هایی که نه شهر می‌فهمند، نه معماری؛ قصه‌ای تکراری و دیواری نیمه‌کاره

دانشکده‌هایی که نه شهر می‌فهمند، نه معماری؛ قصه‌ای تکراری و دیواری نیمه‌کاره پروفسور سیامک شاه‌نشین ما در دانشکده‌های معماری و شهرسازی ایران، انگار درگیر بازی «موش و گربه» شده‌ایم؛ موشِ دانشجو دنبال راه فرار از تئوری‌های تکراری و گربه‌ی استادان هم دنبال حفظ کرسی و...

ژوزب یوییس سرت: وظیفه‌ی شما معماران ایرانی است که از بین ارزش‌های گذشته آنچه را که امروز قابل استفاده است انتخاب کنید

من فکر می‌کنم شما {معماران ایرانی} باید از همه‌چیز کناره بگیرید و ارزش‌های خود را دوباره کشف کنید. ببینید چه اتفاق می‌افتد. اینجا مملکتی است که قرن‌های زیادی زندگی کرده و شما فرهنگی دارید که قدمت آن به مدت‌ها قبل می‌رسد. سال‌های زیادی سپری شده و وقایع زیادی اتفاق...

پنلوپه سایدلر: دانشجویان معماری همه‌چیز را یاد می‌گیرند جز ساختنِ واقعی را

فکر می‌کنم معماران جوان سردرگم هستند؛ آن‌ها می‌خواهند بدانند چه کاری باید انجام دهند، اما به نظر می‌رسد آموزش‌هایی که دریافت می‌کنند چندان مشخص و دقیق نیست. به آن‌ها چیزهای خوبی یاد می‌دهند – پایداری، محیط‌زیست‌گرایی، ارتباط دوستانه با جامعه و از این دست مفاهیم – به...

بروس گیلدن: خیلی وقت‌ها مردم نمی‌خواهند ببینند در دنیا چه خبر است

من خودم را یک روزنامه‌نگار نمی‌دانم. عکس‌های من برای دیده شدن در نمایشگاه‌ها و بر روی دیوارها خلق شده‌اند. آن‌ها بر روی دیوار زیبا به نظر می‌رسند، و در عین حال سوژه‌ای را به تصویر می‌کشند که ممکن است برای برخی افراد سنگین و دشوار باشد. این یک جور تناقض است، چون خیلی...

تام کوندیگ: خانه‌ همچون یک پرورشگاه برای فرهنگ است، زیرا فرهنگ در ابتدایی‌ترین و انسانی‌ترین سطح خود در آنجا وجود دارد

معماری مسکونی، در ذاتش، پناهگاه است. معماری مسکونی، بعد از غذا، ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین نیاز انسان است. معماری مسکونی برای بقا ضروری است و به همین دلیل در عمیق‌ترین سطح، برای همه‌ی ما معنا دارد. معماری مسکونی فقط {ضامن} یک سبک زندگی شخصی نیست؛ بلکه محافظ ما در برابر...