سید حسین نصر: در یک عالم ضد سنتی امکان ایجاد معماری سنتی و طراحی شهری با رایحه‌ای معنوی نیست، اما دست‌کم می‌توان در پی معماری‌ای انسانی‌تر بود

در دهه‌ی هزار و نهصد و پنجاه، هنگامی که من در هاروارد بودم یک روز والتر گروپیوس مرد صاحب‌نام مدرسه‌ی باوهاوس که در آن وقت در کمبریج زندگی می‌کرد خواستار ملاقات من شد. او می‌خواست در باب کارکردهای مسجدی صحبت کند که می‌خواست آن را به عنوان بخشی از دانشگاه بغداد طراحی...

داگلاس کاردینال: ترس مردم از طبیعت و ایده‌ی تسلط بر آن، در سیاره‌مان بحران ایجاد کرده است

برای من، طبیعت همان معلم است. ترس مردم از طبیعت و ایده‌ی تسلط بر آن، در سیاره‌مان بحران ایجاد کرده است. حتی در زمان کودکی دیدم که چگونه فرهنگ مهاجران اروپایی هر چیزی را که لمس می‌کرد، نابود می‌کرد. من آموزه‌های بزرگانمان را دوست دارم: آن‌ها می‌گویند که ما موجوداتی...

جولی‌ین وسر: دوربین دیجیتال یک موهبت الهی است

هیچ آدم عاقلی امروز دنبال ظهور فیلم {دوربین آنالوگ} نمی‌رود. فیلم {آنالوگ} افتضاح است. شما هرگز نمی‌دانید که {از عکاسی آنالوگ} چه به دست خواهید آورد. باید تست پولاروید انجام دهید، ساعت‌ها صبر کنید، و هر حلقه فیلم هزینه‌ی سرسام‌آور دارد. {فناوری} دیجیتال یک موهبت الهی...

وانگ شو: معماری باید کار کافی برای بقای نظام استادکاری فراهم آورد

ما از پیش در مورد روش خود خود به کارفرماها توضیح می‌دهیم. اگر شروط ما {برای استفاده از استادکارها و ساخت‌مایه‌های بازیافتی} را بپذیرند سفارش آنها را قبول می‌کنیم. به نظر من معماری باید برای استادکاران فرصت ایجاد کند، به این معنا که کار کافی برای بقای نظام استادکاری...

ابراهیم حقیقی: هنر در مدارس ما همیشه به عنوان یک تفریح و سرگرمی مطرح بوده است

آموزش هنر در مدارس ما یک فرع است و به آن به عنوان درسی که نوآموزی می‌باید آن را بیاموزد نگاه نمی‌شود. هنر همیشه در مدارس به عنوان یک تفریح و سرگرمی مطرح بوده است. حتی اگر معلمی هم در این زمینه داشته باشند، تنها تمرین‌های بسیار ساده و ابتدایی نقاشی را انجام می‌دهند؛...

یورگن مایر: وجه جالب پایداری این است که توجه معماری را دوباره به سوی آینده معطوف می‌کند

پایداری از مهم‌ترین مسائل در معماری است. طراحی بنا باید در سطحی عملکردی کار کند، باید در سطحی پایدار کار کند، همچنین باید در سطحی زیبایی‌شناسانه کار کند، بنابراین من فکر می‌کنم که {پایداری} یکی از چندین پارامتری است که کمک‌مان می‌کند تا محیط‌مان را تعریف کنیم. ما...

مصطفی اسداللهی: آثار برجسته‌ی تاریخ گرافیک همیشه سفارش‌دهنده‌های خوبی داشته‌اند

سفارش‌دهنده همیشه یک اصل برای گرافیست است. وقتی بتوانید در یک گرایش خاص تجربه کنید جذابیت زیادی ایجاد می‌کند و می‌توان تفاوت را از کاری به کار دیگر احساس کرد. من خودم با این شیوه توانستم تمرین پختگی سبک خودم را انجام دهم و بیان حرف‌های مختلف را می‌توان از این طریق...

راهول مهروترا: هرچه زمینه را دقیق‌تر درک کنید، برای مداخله‌ی سازنده و حساس در آن مجهزتر خواهید بود

ما {معماران} باید حواسمان باشد که بناها آدم‌ها را از هم جدا می‌کنند. بنابراین، چیزی که می‌خواهم بدانم این است که چگونه می‌توانیم مرزهایی از ساختمان را که آدم‌ها را از هم جدا می‌کند نرم کنیم؟ من اسمشان را می‌گذارم تدریج‌های حریم خصوصی. پس این نوع گذارها خصوصی را به طور...

آندرس خاکه: معماری ذاتاً سیاسی است

زمانی که ما در سال دوهزار و سه دفترمان {با عنوان «دفتری برای نوآوری سیاسی»} را افتتاح کردیم با طوفانی از انتقاد مواجه شدیم. به ما گفتند که معماری ربطی به سیاست ندارد و حوزه‌ای بی‌طرف است. اما از نظر ما معماری ذاتاً سیاسی است. معماری فعالیتی است شامل بیان دوباره‌ی...

بهرام کلهرنیا: آدم ایرانی در تمام طول تاریخ همیشه چیزی را گفته و چیز دیگری را زیر آن پنهان نگه داشته است

من همیشه دوست داشتم طراحی‌ها را از زاویه‌های دیگر ببینم و ببینم که آیا چیز دیگری را در آن پنهان کرده‌ام که خودم نفهمیده باشم. طراحی جهانی است بین ادراک و عدم ادراک. منتهی عدم ادراکی که خودش راز و پیچیدگی را در خود دارد و اینها بخشی از دغدغه‌های ذهنی همیشگی من بوده...