نورمن فاستر | Norman Foster

بناهای بزرگ‌مقیاس لزوماً غیر انسانی نیستند.

نورمن فاستر

تعیین مقیاس بنا، همچون بسیاری دیگر از تصمیمات مرحلهٔ طراحی از جمله انتخاب ساخت‌مایه‌ها، شکل و فرم و موقعیت بنا، پاسخی است به مجموعه‌ای از نیازها. برای بعضی از طرح‌ها انتخاب یک سازهٔ بزرگ و به‌هم‌پیوسته نسبت به چندین بنای کوچک متعدد انتخاب بهتری است. به‌جز این باید بازده بیشتر یک فضای بستهٔ واحد در زمینهٔ اقتصادی و محیطی را در نظر گرفت. بناهای بزرگ‌مقیاس لزوماً غیر انسانی نیستند. هرآن‌چیزی که ما طراحی می‌کنیم در مقیاس انسانی خوانا و روشن است. {…} البته، یک‌نوع جذابیت رسانه‌ای دربارهٔ «بزرگ‌ترین‌ها» در هر زمینه‌ای وجود دارد. وقتی یک بنا بزرگ‌ترین است، وقتی یک پل طولانی‌ترین است، وقتی یک برج بلندترین است، ناگزیر توجه‌ها را جلب می‌کند، اما به‌ازای هریک از پروژه‌های بسیار بزرگی که طراحی کرده‌ایم، پروژه‌های کوچک‌تر و ناشناخته‌تری نیز طراحی کرده‌ایم که استحقاق توجه فراوان داشته‌اند. (در گفتگو با Max Tholl نویسندهٔ مجلهٔ The European، سال 2014)

تجدید حیات آثار تاریخی و استفادهٔ دوبارهٔ از آنها راهی برای اتصال با گذشته است.

نورمن فاستر

معماری مسیری برای اتصال با گذشته است. البته منظور از این اتصال نگاه به آثار تاریخی همچون اشیاء عتیقه نیست، بلکه تجدید حیات این آثار و استفادهٔ دوبارهٔ از آنها برای نسل جدید است. معماری می‌تواند وسیله‌ای برای ارتباط با حافظهٔ جمعی باشد، همچنین راهی برای ارتباط با ارزش‌ها و مفهوم مکان. (مصاحبه با مجلهٔ یوروپین، سال 2014)

گاهی ما مجبوریم گذشته را برای یافتن منابع الهام آنچه در آینده میسازیم جستجو کنیم. معماری اصیلترین نمود ارزش‌های مدنی ماست.

نورمن فاستر

معماری راهی برای بیان ارزش‌هاست. روش معماری ما بازتابی است از روش زندگی ما و به همین علت است که سنت‌های بومی و لایه‌های تاریخی هر شهر تا این حد جذاب و قابل توجهند. هر دوره‌ای مجموعه واژگان مناسب خود را تولید می‌کند. گاهی ما مجبوریم گذشته را برای یافتن منابع الهام آنچه در آینده می‌سازیم جستجو کنیم. معماری اصیل‌ترین نمود ارزش‌های مدنی ماست. (گفتگو با مجلهٔ The European، سال 2014)