
انتوان پریداک | Antoine Predock
انتوان پریداک، متولد سال ۱۹۳۶، معمار امریکایی است.هر بنا باید رویدادی یگانه و محبوس در زمان و مکان، و نیز سکوی پرتابی به سوی آینده باشد.
من وقتی به مکانی تازه میآیم میخواهم بدانم که جهت باد به کدام سمت است؟ نیروهای اقلیمی کدام است؟ خورشید در انقلاب تابستانی چه زمان طلوع و غروب میکند؟ شالودهٔ زمینشناسانهٔ بستر طرحم، در شیآن {چین}، در دوحه {قطر}، در وینیپگ {کانادا}، یا در یاکوتسک {روسیه}، کدام است؟ {برای مثال} من در یک مسابقه برای طراحی موزهٔ جهانی ماموت در یاکوتسک سیبری شرکت کردم.
من به کشف خاطرهٔ فرهنگی یک مکان علاقهمندم، شبیه آنچه در نوشتههای خورخه لوییس بورخس، فدریکو گارسیا لورکا، آلبر کامو یا ایزابل آلنده وجود دارد. موضوع معماری صرفاً سبک شخصی نیست؛ معماری یک بازی نظری نیست. موضوع معماری اتصال عمیق و درست با جوهرهٔ است. هر بنا باید رویدادی منحصر به فرد و یگانهٔ محبوس در زمان و مکان، و در عین حال سکوی پرتابی به سوی آینده باشد. (در گفتوگو با Vladimir Belogolovsky، منتشر شده در وبسایت archdaily، سال ۲۰۲۰)
معماری کردن همچون رقص همراه با کارفرماست؛ مواجههای شاعرانه.
مختص بودن یک طرح به بسترش ارتباطی با سبک معماری ندارد. {طرحی که بخواهد مختص بسترش باشد} باید به «روح مکان»، یا آنطور که اسپانیاییزبانها میگویند «آلما دلوگار»، توجه کند. وقتی به کار خودم مشغولم، خودم را همچون یک کارگردان یا طراح رقص فرض میکنم. زیرا کاری که من میکنم رقص همراه با کارفرماست، کار من مواجههای شاعرانه است. آیا {گفت و شنود با کارفرما در معماری} همچون حرکت به پس و پیش در رقص نیست؟ شما در مقام معمار کارفرمایی دارید که به کار شما معتقد است. اما بیشتر کارفرمایان با من ارتباط برقرار نخواهند کرد اگر به نوعی به کار من معتقد و مؤمن نباشند.
{…} شما در مقام معمار در حال خلق تجربهای چندبخشی، و در عین حال در پیوند با یکدیگر، برای مخاطبان هستید. چنین بنایی بسیار اکتشافی خواهد بود و نیاتی در پیوند با رقصپردازی دربارهٔ فضا وجود دارد؛ رقصپردازی اتصال نقاط مختلف در فضا به وسیلهٔ بدن {رقصندگان} است. به نظر من معماری امری است همچون طراحی رقص. این نوع از تفکر درک منطقی را به کناری میگذارد و مستقیما به سوی انگیزههای درونی گام برمیدارد. این یک شیوهٔ قدیمی از اندیشه است و کار مرا در همهٔ سطوح فرامیگیرد؛ این یک روند فکری شسته و رفته نیست. معماری مطمئناً یکجور گردش است. سوار خیال میشوید و اجازه میدهید اندیشههایتان شما را به گردش ببرد. {اندیشههایتان را آزاد بگذارید} و بیش از اندازه آنها را کنترل نکنید. (در گفتگو با Ana Bogdan، منتشر شده در وبسایت The Talks، سال ۲۰۱۷)