
نری آکسمن | Neri Oxman
نری آکسمن، متولد سال ۱۹۷۶، استاد دانشگاه، طراح و معمار امریکایی است.ما معماران به گونهٔ خاص خودمان از سوگند بقراط نیاز داریم.
من متأسفانه باور دارم که امکان انقراض انسان در طول چند صد سال آینده (نه هزارها و نه میلیونها سال آینده) بسیار واقعی است. هر کدام از اقدامات امروز ما به شکلی کاملاً ملموس تأثیری مستقیم بر آیندهٔ فرزندانمان میگذارد. همهگیریها، گرمایش جهانی، نابودی هستهای، جنگ بیولوژیکی و فروپاشی سرتاسری اکولوژیکی. یکی از اینها یا استحالهٔ هر یک از اینها حذف ما از سیارهٔ ارزشمندی که از آن به طرزی زیرکانه استفاده کردهایم و آن را به شکلی بیشرمانه مورد سوء استفاده قرار دادیم حذف خواهد کرد؛ همین حالا هم دارد {ما را} حذف میکند.
از قضای روزگار، ما هنوز مسئولیت داریم. و این همانجایی است که طراحی وارد ماجرا میشود. اگر شما به اشتغال در حوزهٔ طراحی میاندیشید، از آن یک رسالت {اخلاقی} بسازید؛ خود را برگزیدهٔ مادر طبیعت به حساب آورید. درگیر شدن با محیط مصنوع دیگر فقط دربارهٔ طراحی بناها و شهرها نیست؛ بلکه دربارهٔ طراحی سیستمهایی است که توانایی تأثیرگذاری بر زندگی ما را در هر مقیاسی دارند. ما در مقام معماران به گونهٔ خاص خودمان از سوگند بقراط نیاز داریم. ما به مجموعهای از فعالیتهای هماهنگ برای سازگاری با گونهها و امکانپذیری تنوع زیستی تسلسلوار نیاز داریم، که به شکلی جهانشمول در معماری، طراحی شهری و طراحی همهٔ چیزهای بیومکانیکی قابلیت به کارگیری داشته باشد. (در گفتگو با Julia Gamolina ، منتشر شده در وبگاه Madame Architect، سال ۲۰۲۰)
خطاب به نسلهای جوان طراحان و معماران، میگویم که طراحی نه یک حرفه است و نه یک رشته؛ طراحی ذوق و سلیقهٔ بههم پیوسته و اکتسابی است. طراح خوب، به وسیلهٔ امکاناتی که طرح و طراحی در اختیارش میگذارد، نه تنها میتواند مسائل را حل کند بلکه آنها را پیش از پدیدار شدنشان کشف کند. طراحی، همچون زبان، از طریق ایجاد کُلهایی که از مجموع اجزای خود بزرگترند معنا را منتقل میکند. آن زمان که پیوند محکمی میان روش و فرم، تکنیک و بیان، روند و محصول وجود دارد، میتوان به قلمرو مولد بودن وارد شد، جایی که طراحی از حل مسئله فراتر میرود و تبدیل میشود به یک نظام فکری به منظور مقابله با هر مشکلی که در جهان وجود دارد. (در گفتگو با Heidi Legg، منتشر شده در وبگاه The Editorial، سال ۲۰۱۷)
خطاب به نسلهای جوان طراحان و معماران، میگویم که طراحی نه یک حرفه است و نه یک رشته؛ طراحی ذوق و سلیقهٔ بههم پیوسته و اکتسابی است. طراح خوب، به وسیلهٔ امکاناتی که طرح و طراحی در اختیارش میگذارد، نه تنها میتواند مسائل را حل کند بلکه آنها را پیش از پدیدار شدنشان کشف کند. طراحی، همچون زبان، از طریق ایجاد کُلهایی که از مجموع اجزای خود بزرگترند معنا را منتقل میکند. آن زمان که پیوند محکمی میان روش و فرم، تکنیک و بیان، روند و محصول وجود دارد، میتوان به قلمرو مولد بودن وارد شد، جایی که طراحی از حل مسئله فراتر میرود و تبدیل میشود به یک نظام فکری به منظور مقابله با هر مشکلی که در جهان وجود دارد. (در گفتگو با Heidi Legg، منتشر شده در وبگاه The Editorial، سال ۲۰۱۷)
زیبایی ـ در هر شکلی – نشانهای از کارایی است. این رویکرد در هستهٔ درونی هرکدام از کارهای گروه ما وجود دارد؛ ما مسائل را حل نمیکنیم، ما فنآوریهایی را اختراع میکنیم که راههای تازهای عرضه میکند که به وسیلهٔ آنها با دنیای اطراف خود تعامل کنیم. اگر خوششانس باشیم میتوانیم راهحلهایی برای مسائلی که از وجودشان خبر نداشتهایم کشف کنیم. (در گفتگو با Matthew Ponsford، منتشر شده در وبگاه CNN، سال 2018)