
کنگو کوما | Kengo Kuma
کنگو کوما، متولد سال ۱۹۵۴، معمار و استاد دانشگاه اهل ژاپن است.من معماریای را توسعه میدهم که همه بتوانند در فرایند ساخت آن مشارکت کنند و به آن حس تعلق داشته باشند.
من معتقدم که معماری قدرت گرد هم آوردن مردم را از جنبههای مختلف داراست. مثلاً من به دموکراتیزه کردن فرآیند ساخت بنا علاقهمندم. مدرنیسم در قرن بیستم معماری را انحصاری کرد؛ صنعتی شدن نظام ساخت و ساز بنا همچون سازههای بتنی باعث شد فرایند ساخت و ساز محدود به کارگران حرفهای باشد. این امر همچنین یکدستسازی مصالح ساختمانی را سرعت بخشید. فارغ از این که یک بنا در کجا قرار دارد، از همان مصالح در ساخت آن استفاده شده است.
در مقابل، آنچه من روی آن کار کردهام توسعهٔ معماریای است که همه بتوانند در فرایند ساخت آن مشارکت کنند و {به آن} احساس تعلق داشته باشند. من در پی فراگیرندگی معماری هستم که از تنوع مردم، فرهنگها و مکانها تجلیل کند. (در گفتوگو با Mariko Sugita، منتشر شده در وبسایت World Architecture Community، سال ۲۰۱۹)
پایداری نباید همچون یک گزینه، بلکه باید همچون رکن اصلی هر نوع معماری در نظر گرفته شود.
معماری و طراحی به طور کلی بر حدی از دگرگونی دلالت دارند و هر گونه مداخله مقدار مشخصی از تخریب را پیشفرض میگیرد. دانش پایداری، به سبب کاستن از منابع مورد استفاده، ابزاری را برای استراژیهای آگاهانهتر و مسئولانهتر در زمینهٔ مدیریت تخریب فراهم میکند.
بخاطر همین است که در محلی همچون امهات {در عربستان}، تصمیم گرفتهایم که ساختمانهایی طراحی کنیم که بتوان قطعات آنها را از هم جدا کرد و بدون برجا گذاشتن آسیب محیطی جدی آنها را برچید. پیشساختگی در این وجه از طراحی نقشی اساسی ایفا کرد. پایداری نباید همچون یک گزینه {تلقی شود}، بلکه باید همچون رکن و جهت اصلی هر نوع معماری و تخصصی در نظر گرفته شود. ما در جهانی شکننده زندگی میکنیم و مسئولیت ما در مقام گونهٔ انسان این است که از آن محافظت کنیم. (در گفتوگوی منتشر شده در وبسایت designboom، سال ۲۰۲۰)
معماری زها حدید نماد عصری بود که در آن فرم حرف اول را میزد.
حقیقت این است که تا کنون طرحهای خانم حدید چندین بار طرحهای مرا در مسابقات معماری از دور خارج کرده {و او آن مسابقات را برده} است. وقتی به گزینههای دفتر او نگاه کنید، درخواهید یافت که وقتی به منزلهٔ مدل {یا مجسمه} آنها را ببینید واقعا چشمگیر هستند. اما طرحهای من از حیث تجربهٔ واقعی {حضور در فضا} بهتر هستند. چنین نگاهی به یک رقیبِ حرفهای کاملاً طبیعی است.
از یک لحاظ، دستآوردهای معماری خانم حدید نمادی است از عصری که در آن فُرم حرف اول را میزد. اما معماری من مخصوص دورهای است که تجربه در اولویت است. هدف من خلق معماری برای دورهای بوده که پس از دورهٔ اولویت فرم میآید. خانم حدید دیدگاه مخصوص خودش را به شکلی حقیقی در فُرم بنا پیاده میکرد. خوشحالم که او در مسابقهٔ طراحی ورزشگاه ملی توکیو شرکت کرد، چرا که در این مسابقه نهایتاً موضع من تأیید شد. (در گفتگو با Kensaku Amano، منتشر شده در وبسایت Japan Forward در سال ۲۰۲۰)
در جامعهٔ معاصر معماران باید با جامعه کار کنند. در قرن بیستم معماران جامعه و اقتصاد را راهبری میکردند، اما امروز همکاری با جامعه از خود طراحی نیز مهمتر است. اگر ما معماران بتوانیم رابطهای با اجتماع برقرار کنیم، آنگاه طبیعتاً میتوانیم بهترین راه حلها را نیز پیدا کنیم. (در گفتگوی منتشر شده در وبگاه designboom، سال ۲۰۱۸)
بعد از سونامی ماه مارس سال ۲۰۱۱ در ژاپن تعریفم را از طبیعت تغییر دادم. قبل از سونامی تصور میکردم که طبیعت هم مهم است، اما بعد از این حادثه واقعا به این نتیجه رسیدم که طبیعت آنقدرها {که انسان فکر میکند} ضعیف نیست. تبعات سونامی میتواند حقارت ما را در مقابل طبیعت نشان دهد. این حقارت و فروتنی میتواند منجر به تامل بیشتر در انتخاب مصالح و جزییات و مقیاس ساختمانها شود. و محک معماری بعد از سونامی همین فروتنی است. سونامی و بلایای طبیعی مشابه آن مشکل جامعهٔ امروز را پررنگتر میکند. مشکل اصلی قرن بیستم غرور طراحان و مهندسان بود. هر معمار و مهندسی گمان میکرد معماری یک طرح خوب بر قدرت طبیعت غلبه میکند، اما بعد از سونامی ما بالاخره فهمیدیم که در مقابل نیروی عظیم طبیعت چقدر ناچیزیم. سونامی میتواند ما را به سمت آیندهای بهتر سوق دهد. سونامی درس بزرگی برای ما بود. من احساس میکنم برای دانشجویان معماری این درس بسیار مهمی است چراکه گاهی دانشجویان جوان تصور میکنند طراحی بسیار بسیار قدرتمند است و میتواند بر همهچیز چیره شود. اما در حقیقت و در مقابل نیروی طبیعت باید ادراک خود را تغییر دهند. (در گفتگو با James Pallister منتشر شده در وبسایت Dezeen، سال 2014)