معرفی کتاب بهره‌وری از روشنایی روز، معماری و سلامت نوشتهٔ محمد بوبکری

حسین رهنما

نور روز یکی از مهم‌ترین عناصر طبیعی است که تا حد زیادی از زندگی امروز ما خصوصاً در طراحی ساختمان‌ها رخت بربسته است. تغییر سبک زندگی، فراهم بودن امکان استفاده از نور مصنوعی در هر ساعت از شبانه‌روز، محدودیت‌های زمین و به خصوص کاهش مساحت زمین در شهرهای بزرگ باعث شده است تا بخش زیادی از مردم از این نعمت خداوند کم‌بهره شوند. این موضوع علاوه بر افزایش مصرف انرژی مشکلات روانی و فیزیولوژیکی متعددی را بر ساکنان ساختمان‌ها (فارغ از نوع کاربری آن) تحمیل می‌کند. از این رو شناخت ماهیت نور طبیعی و تأثیر آن بر سلامت افراد یکی از موضوعاتی است که بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در کتاب «بهره‌وری از روشنایی روز، معماری و سلامت» نویسنده تلاش می‌کند تا با تمرکز بر مسائل روانشناختی و فیزیولوژیکی نور طبیعی و پیوند آن با سلامت، طیف گسترده‌ای از پژوهش‌ها را در یک قالب نظام‌مند گردآوری کرده و در اختیار معماران و طراحان قرار دهد. برای این منظور وی به دست‌آوردهای علمی حوزه‌ی پزشکی و معماری ورود کرده و تلاش می‌کند دید روشنی از تأثیر وجود یا فقدان نور طبیعی در فضاهای زندگی ارائه دهد. نتیجه‌ی پژوهش‌های او در این کتاب به صورت ارائه‌ی راهبردهای مناسب طراحی برای افزایش نور روز در ساختمان‌ها، ایجاد پیوند مناسب میان کیفیت نور طبیعی و سلامت و آشکار کردن اهمیت استفاده از نور طبیعی در ساختمان‌ها مدون شده تا جدیدترین دستاوردهای علمی حوزه معماری و پزشکی در اختیار طراحان قرار گیرد.

کتاب «بهره‌وری از روشنایی روز، معماری و سلامت» (Daylighting Architecture and Health) به قلم محمد بوبکری (Mohamed Boubekri) نگاشته شده است. این کتاب را دکتر محمدرضا نیلفروشان ترجمه کرده و مرکز تحقیقات هنر و معماری و شهرسازی به چاپ رسانده است. برای خرید اینترنتی کتاب فارسی و دانلود نسخه انگلیسی آن می‌توان به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

(توجه: لینک خرید کتاب قرارگرفته در این صفحه تنها یک پیشنهاد است و قرارگیری این لینک در ذیل این معرفی به معنای ارتباط گفتار معمار با وب‌سایت فروشنده نیست. گفتار معمار مسئولیتی در قبال عملکرد فروشنده ندارد و نفعی نیز از این معرفی نمی‌برد.)