لوسین فروید | Lucian Freud
سکون در نقاشی توهم است همانطور که جنبش در نقاشی حاصل وهم است.
هر نقاشیای و هر مدلی با دیگری فرق میکند. بعضی مدلها ذاتا بیشتر پر جنب و جوش هستند و فعالیت فیزیکی بیشتری دارند. اما به نظرم آدمهایی هم که ثابت سر جایشان مینشینند جذابیت کمتری نسبت به بقیه ندارند. آنها نوعی حضور متفاوت دارند، نوعی وزن و قیافه متفاوت. علاوه بر این نوع خاصی از حرکت اجتنابناپذیر است، یک ارتعاش. سکون در نقاشی توهم است همانطور که جنبش در نقاشی حاصل وهم است. وقتی از روی مدل زنده نقاشی میکنید هزار تا چیز در حال رخ دادن است. یکی از سختترین کارهای نقاشی چهره این است که باید از آدمها بخواهی بیحرکت بمانند اما نمیتوانند، حداقل بهطور کامل نمیتوانند. آدم همیشه در حال تکان خوردن است حتی در حالت خواب. نفس کشیدن، تکان خوردن است. وقتی خیلی با دقت نگاه کنید، این تکان را میبینید و حس میکنید. اینجور نیست که بخواهید آن را در نقاشی به دست بیاورید. خودش در حین نقاشی میآید. این یکی از دلایلی است که نقاشی را از عکاسی متمایز میکند. (در گفتگو با Michael Auping نویسندهٔ وبگاه bridgeman images، سال 2010)