
سرگی چوبان | Sergei Tchoban
سرگی چوبان، متولد سال ۱۹۶۲، معمار اهل روسیه است.شهر همچون نمایشی در تئاتر است که بناها در آن نقش بازی میکنند. نباید همهٔ بناها بازیگر نقش اصلی باشند.
مهمترین چیز {در معماری من} نگرشی هوشیارانه نسبت به مادیت {یا ماتریالیته} است. مادیت است که حجم بنا، برجستگی سطح، بافت، نسبت سطوح باز به بسته و غیره را تحت تأثیر قرار میدهد. ماده {یا ماتریال} مهمترین مؤلفهٔ یک بناست. دست یافتن به جذابترین فضاها همیشه ممکن نیست، چرا که معماران اغلب در سختترین چارچوبها محدود میشوند، البته که ما باید بر آنها فائق آییم. {گاهی} پیش میآید که حتی ایجاد یک فضای با ارتفاع دوبرابر معمول {دابلهایت} غیر ممکن است. با این حال مادیت همیشه با شماست. پس نگرشی دغدغهمند نسبت به مادیت مهمترین چیز است. و همهٔ آنچه بالاتر ذکر شد در این کانسپت قرار میگیرد، {از کلانترین اجزاء} تا برسد به دستگیرهٔ در.
معماری مادیترینِ هنرهاست و مستقیماً به ماتریالهایی که معمار به کار برده وابستگی دارد. نگرش هوشیارانه و آشکار نسبت به ماتریالها مهمترین چیز است. در همین راستا، من توجه ویژهای به بناها و دیتیلهای سه معمار دارم؛ اوتو واگنر، لویی کان و پل رودولف. (در گفتوگو با Vladimir Belogolovsky، منتشر شده در وبسایت archdaily، سال ۲۰۲۱)
شهر همچون نمایشی در تئاتر است که بناها در آن نقش بازی میکنند. نباید همهٔ بناها بازیگر نقش اصلی باشند.
من بسیار سفر میروم و وقت فراوانی را صرف ترسیم {کروکی} میکنم. من به وضعیتهای میزانسن سنتی در شهرهای تاریخی، جزئیات ساختمانهای منفرد، و تضادی که موقع همپوشانی لایههای تاریخی و معاصر شهر رخ میدهد علاقهمندم. این ترسیمها به شکلی طبیعی به طرحهای من وارد میشود.
برای من شهر همچون یک نمایش در تئاتر است و بناهای من نقشهای مختلفی در آن بازی میکنند. {در این نمایشنامه} بناهای معمولیای هست و همچنین بناهای خیلی خاصی که نقش اصلی را ایفا میکنند. معماران باید به خوبی بلد باشند که چگونه بناهای معمولی طراحی کنند. {در شهر} باید سلسلهمراتبی از نقشها وجود داشته باشد. نباید نقش همهٔ بناها نقش اصلی باشد. (در گفتوگو با Vladimir Belogolovsky، منتشر شده در وبسایت archdaily، سال ۲۰۱۶)