معماری علیرغم نقاشی و مجسمهسازی، محدودیتهایی دارد. هنگامی که ما دیوارهای مرئی محدودیت را لمس میکنیم، بهتر متوجه میشویم که از چه تشکیل شدهاند. یک نقاش میتواند چرخهای مربعی برای یک تانک بکشد تا بیهوده بودن جنگ را نشان دهد. مجسمهساز میتواند همان چرخهای مربعی را {در سنگ} بتراشد. اما یک معمار باید ازچرخهای مدور استفاده کند. گرچه نقاشی و مجسمه سازی نقش بسیار زیبایی در قلمرو معماری بازی میکنند – و معماری نیز نقش زیبایی در مجسمهسازی و نقاشی ایفا میکند – اما هر کدام قواعد خاص خود را دارند. یکی امکان دارد بگوید که {هدف} معماری خلق متفکرانهٔ فضاست. معماری پر کردن محدودههای تصاحبشده توسط کارفرما نیست؛ بلکه خلق فضاهایی است که احساسی را متناسب با کارکرد آن فرا میخوانند. (در گفتگو با Carlos Brillembourg، منتشر شده در مجلهٔ BOMB در سال 1992، ترجمهٔ صبا تجلی)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* ترجمهٔ نسخهٔ کامل گفتگوی لویی کان با Carlos Brillembourg در وبگاه گفتار معمار منتشر شده است. آن را از طریق این لینک بخوانید.