پنج دهه است که مبحث پایداری در معماری و شهرسازی اهمیت فراوان یافته، اما متأسفانه به یک دکان برای شرکتهای بزرگ مهندسی تبدیل شده است. زیرا پایداری بیشتر به سیستمهای تأسیساتی و برقی معطوف شده است که با هزینههای هنگفت در ابتدا به ساختمانسازی اضافه میشوند، به امید این که در درازمدت به صرفهجویی در انرژی برسند. در این روند همهٔ ارزشهای زیباییشناسی معماری فدای طرحهای تأسیساتی مضاعف شدهاند.
در حالی که در گذشته، معماری بومی ایرانی همواره دارای سیستمهای منفعل تأسیساتی بود که با ارزشهای زیباییشناسی ادغام شده بودند. همان معماری که بادگیر را میساخت، کل خانه را میساخت و اگر از شیشهٔ رنگی استفاده میکرد دلایل کاربردی هم داشت. پایداری هرگز از زیباشناسی جدا نبود. معماری پایدار از ارزشهای ماندگار درون یک فرهنگ خاص منشأ میگیرد و این ارزشهای ماندگار هستند که به معماری و سایر هنرها اصالت میبخشد. (در سخنرانی در کنفرانس معماری پایدار در فرهنگسرای نیاوران، سال ۱۳۹۲، برگرفته از گزارش مجلهٔ معماری و ساختمان از این کنفرانس در شمارهٔ ۳۸، بهار ۱۳۹۲)