آی وی‌وی: قدرت خود را طوری طراحی می‌کند که شما را در هم بکوبد

هنرمند بودن به این معنی است که با موقعیت‌هایی سروکار دارید که می‌تواند شامل شرایط بسیار سخت انسانی باشد. من به اندازه کافی خوش‌شانس هستم که در موقعیتی قرار دارم که می‌توانم از طریق توسعه‌ی موفقیت‌آمیز زبان یا مهارت‌های خودم یا حتی نوعی خرد، بر آن شرایط غلبه کنم. اما...

پاسخی به ادعای پاتریک شوماخر دربارهٔ «پایان معماری»: بحران سیاست در فضای ساخته‌شده

پاسخی به ادعای پاتریک شوماخر دربارهٔ «پایان معماری»: بحران سیاست در فضای ساخته‌شده پروفسور سیامک شاه‌نشین اعلام پاتریک شوماخر مبنی بر «پایان معماری»، که در بسترِ «تسلط فرهنگ وُک» و «سیاست‌بازی‌های بی‌ارزش» مطرح شده است، حاکی از یک درک نادرست از وضعیت کنونی و روند...

فیلیپ جانسون: معماری باید عملکردهای بسیاری را برآورده کند؛ اما به جای اینکه فرم از عملکرد تبعیت کند، برعکس است

معماری هنر است، نه هیچ‌چیز دیگر. البته معماری باید عملکردهای بسیاری را برآورده کند؛ اما به جای اینکه فرم از عملکرد تبعیت کند، برعکس است. من همیشه در درجه‌ی اول به این علاقه‌مند هستم که مردم در بناهای من چه احساسی دارند، متوجه چه چیزی می‌شوند، بناهای من چه حال و هوایی...

نورمن فاستر: معماران جهان، آیا صدای من را می‌شنوید؟ لطفاً خودتان را خیلی جدی نگیرید!

بسیاری از معماران فقط به معماری و منحصراً به معماری علاقه دارند. کافیست کلمه‌ی زیرساخت را بشنوند تا موهایشان سیخ شود. اگر باور کنید {به زعم آنها} این وظیفه‌ی شهرسازان است و هیچ ربطی به آنها ندارد. اما بدون زیرساخت‌ها کجا بودیم؟ هر کسی می‌تواند این را به چشم خود ببیند....

معرفی ۴ کتاب برای معماران از انتشارات نظر و فکر نو

معرفی ۴ کتاب برای معماران از انتشارات نظر و فکر نو مهدی محمدی در این ویدئو چهار کتاب تازه منتشر شده برای معماران معرفی می‌کنیم. کتاب‌های «گودال» نوشته‌ی هیروکو اویامادا و «باغ بهاری» نوشته‌ی توموکا شیباساکی از انتشارات فکر نو و کتاب‌های «احضار امر غایب: روایتی از...

محمدعلی اسلامی ندوشن: بسیار عجیب است که چند نفر به خود اجازه دهند راجع به ساختن بنائی تصمیم بگیرند که با احساسات و پول همه‌ی مردم بستگی دارد

شاید در کشور ما عجیب نباشد، ولی به طور کلی بسیار عجیب است که چند نفر به خود اجازه دهند که توی اطاق دربسته‌ای بنشینند و راجع به ساختن بنائی که با احساسات و پول همه‌ی مردم بستگی دارد، تصمیم بگیرند و نقشه‌ی اجرای آن را به هرکس دلشان خواست واگذارند و پول آن را به هر طور...

دنیل کلوز: نمی‌توانم تصور کنم کسی بدون بهره‌گیری از احساسات خودش در زندگی، چیزی خلق کند که ارزش خواندن داشته باشد

اگر قرار است کار جالبی انجام دهید، آن کار باید از جایی شخصی سرچشمه بگیرد. نمی‌توانم تصور کنم کسی بدون بهره‌گیری از احساسات خودش در زندگی، چیزی خلق کند که ارزش خواندن داشته باشد، اما حدس می‌زنم که این کار ممکن باشد. (در گفت‌وگو با Kristin Farr، منتشر شده در مجله‌ی...

پیتر آیزنمن: معماران بزرگ به‌خاطر نوشته‌هایشان بزرگ هستند؛ معماری که نمی‌نویسد معمار بزرگی نیست

اگر پالادیو کتاب‌های مشهورش را نمی‌نوشت، احتمالاً دیگر چیزی درباره او نمی‌دانستیم. اگر کتاب «به سوی یک معماری» لوکوربوزیه وجود نداشت، هیچ‌کس متوجه ساختمان‌های سفید کوچک او نمی‌شد. افراد زیادی در آن زمان چیزهایی شبیه به آن می‌ساختند. همه‌ی معماران بزرگ به‌خاطر...

مایکل رینولدز: من از معمار بودن شرمنده‌ام

راستش را بخواهید، من واقعاً حرفهٔ معماری را کنار گذاشتم. منظورم این است که من در ذهنم معماری را به منزله‌ی یک حرفه کنار گذاشته‌ام زیرا به مسائلی که با آن روبرو هستیم نمی‌پردازد. بنابراین من کلمهٔ جدیدی به نام بایوتکچر {یا زیست‌معماری} ابداع کردم و از آن استفاده...

فریبرز رئیس‌دانا: معماری اساساً پدیده‌ای اجتماعی است

گمان می‌کنم در چند موردی که معماران شرکت‌کننده، داوران، مسئولان عالی‌رتبه و دوستان و همکاران منتقد و علاقه‌مند، از من خواستند تا به بازدید {طرح‌های پیشنهادشده برای فرهنگستان هنر} و اظهار نظر و نقد بپردازم، همگی حدس می‌زنند که من از راه جامعه‌شناسیِ هنری -اگر نه یک...