هرگز با مشتری {کارفرما؟} دربارهٔ معماری حرف نزنید. با فرد مقابل دربارهٔ بچهها حرف بزنید. این یک سیاست ساده و خوب میباشد. فرد مقابل دربارهٔ معماری اغلب موارد درکی نخواهد داشت. یک معمار باید بتواند چیزی که مشتری میخواهد بیان کند. اغلب مشاهده میشود که مشتری نمیداند به دنبال چه چیزی میباشد. مشتری ممکن است ایدههایی داشته باشد و نمیگوییم که این ایدهها مسخره هستند. ولی در مورد معماری آموزش ندیدهاند و نمیدانند که چه چیزی امکانپذیر بوده و چه چیزی امکانپذیر نمیباشد. {…} این مورد {که امکان دارد مشتری از ساختمان تمام شده راضی نباشد} اصلا اهمیت ندارد. اگرچه من تاکنون این مورد را تجربه نکردهام. ممکن است من مشاجرهٔ زیادی با مشتریها در حین طراحی ساختمان داشته باشم و بعضی مواقع در حین ساخت نیز مشاجره وجود داشته است. ولی همیشه در اتمام کار از کار من راضی بودهاند. (در گفتگو با Moises Puente در سال 1959، منتشر شده در کتاب «گفتگو با میس وندر روهه» ترجمهٔ مرتضی نیکفطرت و فتانه اتباعی)
لودویگ میس فن در روهه: هرگز با کارفرما دربارهٔ معماری حرف نزنید
سپتامبر 6, 2018 | لودویگ میس فن در روهه | 0 دیدگاه