معماری اول با احتیاجات عادی و خیلی ساده شروع میشود ولی بهتدریج احتیاجات روانی هم بههمراه احتیاجات فیزیکی بشر در خود معماری مطرح میشود. وقتی تمام آثار بزرگ معماری را مرور میکنیم، میبینیم که فقط به احتیاجات فیزیکی یا عملکردی بشر پاسخ ندادهاند. بلکه به احتیاجات روانی هم پاسخ دادهاند و تمامی آثار بزرگ واجد این جنبه روانی یا روح معماریاند. همیشه معماری با مسائل فیزیکی آغاز میشود ولی بهتدریج به مسائل هنری و روانی منتهی میشود. مثال سادهای میزنم: اولینبار که گنبدها به وجود آمدند، برای این بوده که میخواستند فضاهای بزرگتری را با دهانههای بزرگتر پوشش دهند. ولی حالا و اصلا از همان زمانها یک گنبد، برای ما معنای یک پوشش بزرگ را نداشته و بسیاری از معانی ذهنی دیگر را بهدنبال خود دارد. مثل تجلی آسمان یا مسائلی از این قبیل یا تجلی نوعی روحانیت در خود معماری که دیگر فراتر و فارغ از عمل فیزیکی پوشش یک فضای بزرگ، معنا دارد. (مصاحبهٔ تلویزیونی در سال 1384، منتشر شده در روزنامهٔ شرق)
هادی میرمیران: تمام آثار بزرگ معماری دنیا به احتیاجات روانی بشر پاسخ دادهاند
آوریل 10, 2017 | هادی میرمیران | 0 دیدگاه