محمدعلی اسلامی ندوشن: بسیار عجیب است که چند نفر به خود اجازه دهند راجع به ساختن بنائی تصمیم بگیرند که با احساسات و پول همه‌ی مردم بستگی دارد

شاید در کشور ما عجیب نباشد، ولی به طور کلی بسیار عجیب است که چند نفر به خود اجازه دهند که توی اطاق دربسته‌ای بنشینند و راجع به ساختن بنائی که با احساسات و پول همه‌ی مردم بستگی دارد، تصمیم بگیرند و نقشه‌ی اجرای آن را به هرکس دلشان خواست واگذارند و پول آن را به هر طور...

دنیل کلوز: نمی‌توانم تصور کنم کسی بدون بهره‌گیری از احساسات خودش در زندگی، چیزی خلق کند که ارزش خواندن داشته باشد

اگر قرار است کار جالبی انجام دهید، آن کار باید از جایی شخصی سرچشمه بگیرد. نمی‌توانم تصور کنم کسی بدون بهره‌گیری از احساسات خودش در زندگی، چیزی خلق کند که ارزش خواندن داشته باشد، اما حدس می‌زنم که این کار ممکن باشد. (در گفت‌وگو با Kristin Farr، منتشر شده در مجله‌ی...

پیتر آیزنمن: معماران بزرگ به‌خاطر نوشته‌هایشان بزرگ هستند؛ معماری که نمی‌نویسد معمار بزرگی نیست

اگر پالادیو کتاب‌های مشهورش را نمی‌نوشت، احتمالاً دیگر چیزی درباره او نمی‌دانستیم. اگر کتاب «به سوی یک معماری» لوکوربوزیه وجود نداشت، هیچ‌کس متوجه ساختمان‌های سفید کوچک او نمی‌شد. افراد زیادی در آن زمان چیزهایی شبیه به آن می‌ساختند. همه‌ی معماران بزرگ به‌خاطر...

مایکل رینولدز: من از معمار بودن شرمنده‌ام

راستش را بخواهید، من واقعاً حرفهٔ معماری را کنار گذاشتم. منظورم این است که من در ذهنم معماری را به منزله‌ی یک حرفه کنار گذاشته‌ام زیرا به مسائلی که با آن روبرو هستیم نمی‌پردازد. بنابراین من کلمهٔ جدیدی به نام بایوتکچر {یا زیست‌معماری} ابداع کردم و از آن استفاده...

فریبرز رئیس‌دانا: معماری اساساً پدیده‌ای اجتماعی است

گمان می‌کنم در چند موردی که معماران شرکت‌کننده، داوران، مسئولان عالی‌رتبه و دوستان و همکاران منتقد و علاقه‌مند، از من خواستند تا به بازدید {طرح‌های پیشنهادشده برای فرهنگستان هنر} و اظهار نظر و نقد بپردازم، همگی حدس می‌زنند که من از راه جامعه‌شناسیِ هنری -اگر نه یک...

دیوید چیپرفیلد: در نود و نه درصد مواقع معماری چیزی است که باید درون آن باشید و جذب آن شوید

به نظر من در نود و نه درصد مواقع، معماری چیزی است که باید درون آن باشید و جذب آن شوید. معماری چیزی است که شما را بیشتر از طریق تجربه متقاعد می‌کند تا اینکه با تصویر تحت تأثیر قرار دهد. با وجود این، نمی‌توان به راحتی میان آن دو خط کشید. من خواهم گفت که بناهایی هستند که...

دان پندلتون: هنر موفق زمانی رخ می‌دهد که بتوانید با احساس ساطع شده از سوی خالق اثر ارتباط برقرار کنید

به نظر من، ادبیات، موسیقی و هنر در موفق‌ترین سطوح خود، زمانی رخ می‌دهند که بتوانید با احساس یا عاطفه‌ای که از سوی خالق اثر ساطع می‌شود ارتباط برقرار کنید. این امر باعث می‌شود که همهٔ ما در سطحی متوجه شویم که تنها نیستیم و نوعی ارتباط ناگفته ایجاد می‌کند. من سعی می‌کنم...

فرانسین هوبن: وظیفه‌ی یک معمار این است: ژرف‌اندیش باشد و به جامعه کمک کند

مردم غالباً معماران را به واسطه‌ی سبکی خاص می‌شناسند. این امر مورد علاقه من نبود. من معتقدم وظیفه‌ی یک معمار، آنطور که من می‌خواهم معمار باشم، این است که ژرف‌اندیش باشد و به جامعه کمک کند. من به نیازهای جامعه نگاه می‌کنم و اگر به کارهای دفتر ما نگاه کنید، {می‌بینید...

اسکار نیمایر: اثر معماری باید زیبا، سبک و متمایز باشد

بودلر زمانی نوشت که نامنتظره و بی‌قاعده بودن، شگفتی و اعجاب از جنبه‌های اساسی زیبایی است. من فکر می‌کنم که حق با او بود. یک اثر معماری باید زیبا، سبک و متمایز باشد. من همیشه در برابر قوانین ازپیش‌تعیین‌شده، محدودیت‌های آموزشی و زاویه‌های قائمه که امور تحمیلی سفت و سخت...

پرویز کلانتری: متأسفانه در کشور ما همیشه هنر را از دریچه‌ی چشم ادبیات نگاه کرده‌اند

متأسفانه در کشور ما همیشه هنر را از دریچه‌ی چشم ادبیات نگاه کرده‌اند، یعنی نه تنها بیننده که غالب منتقدین هم این گونه بوده‌اند. به یاد دارم مرحوم آل احمد از اولین کسانی بود که قلم به دست گرفت و راجع به نقاشی چیز نوشت، اما اشکال اساسی کار ایشان هم همین بود که با عینک...