مایکل رینولدز: من از معمار بودن شرمنده‌ام

راستش را بخواهید، من واقعاً حرفهٔ معماری را کنار گذاشتم. منظورم این است که من در ذهنم معماری را به منزله‌ی یک حرفه کنار گذاشته‌ام زیرا به مسائلی که با آن روبرو هستیم نمی‌پردازد. بنابراین من کلمهٔ جدیدی به نام بایوتکچر {یا زیست‌معماری} ابداع کردم و از آن استفاده...

فریبرز رئیس‌دانا: معماری اساساً پدیده‌ای اجتماعی است

گمان می‌کنم در چند موردی که معماران شرکت‌کننده، داوران، مسئولان عالی‌رتبه و دوستان و همکاران منتقد و علاقه‌مند، از من خواستند تا به بازدید {طرح‌های پیشنهادشده برای فرهنگستان هنر} و اظهار نظر و نقد بپردازم، همگی حدس می‌زنند که من از راه جامعه‌شناسیِ هنری -اگر نه یک...

دیوید چیپرفیلد: در نود و نه درصد مواقع معماری چیزی است که باید درون آن باشید و جذب آن شوید

به نظر من در نود و نه درصد مواقع، معماری چیزی است که باید درون آن باشید و جذب آن شوید. معماری چیزی است که شما را بیشتر از طریق تجربه متقاعد می‌کند تا اینکه با تصویر تحت تأثیر قرار دهد. با وجود این، نمی‌توان به راحتی میان آن دو خط کشید. من خواهم گفت که بناهایی هستند که...

دان پندلتون: هنر موفق زمانی رخ می‌دهد که بتوانید با احساس ساطع شده از سوی خالق اثر ارتباط برقرار کنید

به نظر من، ادبیات، موسیقی و هنر در موفق‌ترین سطوح خود، زمانی رخ می‌دهند که بتوانید با احساس یا عاطفه‌ای که از سوی خالق اثر ساطع می‌شود ارتباط برقرار کنید. این امر باعث می‌شود که همهٔ ما در سطحی متوجه شویم که تنها نیستیم و نوعی ارتباط ناگفته ایجاد می‌کند. من سعی می‌کنم...

فرانسین هوبن: وظیفه‌ی یک معمار این است: ژرف‌اندیش باشد و به جامعه کمک کند

مردم غالباً معماران را به واسطه‌ی سبکی خاص می‌شناسند. این امر مورد علاقه من نبود. من معتقدم وظیفه‌ی یک معمار، آنطور که من می‌خواهم معمار باشم، این است که ژرف‌اندیش باشد و به جامعه کمک کند. من به نیازهای جامعه نگاه می‌کنم و اگر به کارهای دفتر ما نگاه کنید، {می‌بینید...

اسکار نیمایر: اثر معماری باید زیبا، سبک و متمایز باشد

بودلر زمانی نوشت که نامنتظره و بی‌قاعده بودن، شگفتی و اعجاب از جنبه‌های اساسی زیبایی است. من فکر می‌کنم که حق با او بود. یک اثر معماری باید زیبا، سبک و متمایز باشد. من همیشه در برابر قوانین ازپیش‌تعیین‌شده، محدودیت‌های آموزشی و زاویه‌های قائمه که امور تحمیلی سفت و سخت...

پرویز کلانتری: متأسفانه در کشور ما همیشه هنر را از دریچه‌ی چشم ادبیات نگاه کرده‌اند

متأسفانه در کشور ما همیشه هنر را از دریچه‌ی چشم ادبیات نگاه کرده‌اند، یعنی نه تنها بیننده که غالب منتقدین هم این گونه بوده‌اند. به یاد دارم مرحوم آل احمد از اولین کسانی بود که قلم به دست گرفت و راجع به نقاشی چیز نوشت، اما اشکال اساسی کار ایشان هم همین بود که با عینک...

گائتانو پشه: تنها یک معمار در جهان وجود دارد که در حال آزمایش کردن است: فرانک گری

کار کردن برای من لذت بخش است، فعالیتی که دائماً غافلگیر می‌کند. این {کاری که ما می‌کنیم} نوعی کار است که در آن تکرار می‌کنید؛ {هرچند که} اصلاً درباره‌ی تکرار –که آدم را کسل می‌کند- نیست، اما ساختن چیزها به طور مداوم به خودی خود نوعی تکرار است. جنبه‌های غیرمنتظره‌ی...

سید حسین نصر: در یک عالم ضد سنتی امکان ایجاد معماری سنتی و طراحی شهری با رایحه‌ای معنوی نیست، اما دست‌کم می‌توان در پی معماری‌ای انسانی‌تر بود

در دهه‌ی هزار و نهصد و پنجاه، هنگامی که من در هاروارد بودم یک روز والتر گروپیوس مرد صاحب‌نام مدرسه‌ی باوهاوس که در آن وقت در کمبریج زندگی می‌کرد خواستار ملاقات من شد. او می‌خواست در باب کارکردهای مسجدی صحبت کند که می‌خواست آن را به عنوان بخشی از دانشگاه بغداد طراحی...

داگلاس کاردینال: ترس مردم از طبیعت و ایده‌ی تسلط بر آن، در سیاره‌مان بحران ایجاد کرده است

برای من، طبیعت همان معلم است. ترس مردم از طبیعت و ایده‌ی تسلط بر آن، در سیاره‌مان بحران ایجاد کرده است. حتی در زمان کودکی دیدم که چگونه فرهنگ مهاجران اروپایی هر چیزی را که لمس می‌کرد، نابود می‌کرد. من آموزه‌های بزرگانمان را دوست دارم: آن‌ها می‌گویند که ما موجوداتی...